8.5.08

De nocturnitats

Hores d'ara tots ja hem sentit la voluntat d'Educació de suprimir el batxillerat nocturn.
Segurament l'hem sentit, i ens ha passat més o menys per alt. Que Educació es proposés que s'hagués de suprimir el batxillerat diürn no seria res més que una bajanada pròpia del dia dels innocents.

Però com les coses les mires des d'un altre filtre quan hi has tingut algun contacte, he de dir que per a mi això va més enllà d'una simple notícia que transcendirà en una decisió poc encertada.

Per qüestions diverses, vaig acabar els meus estudis secundaris amb el batxillerat nocturn. De fet, el sistema educatiu m'havia "redreçat" a fer un curs de grau mig i quan feia una setmana que hi era, vaig veure que necessitava fer quelcom que anés una mica més enllà. Però treballant, és força difícil compaginar les dues coses alhora. Així que la opció va ser el batxillerat nocturn.

Una de les qualitats d'aquesta opció, al menys al centre on jo el vaig fer, és que et guardaven les notes. És a dir, que no es donava per descomptat que faries amb els dos anys totes les assignatures, ja que la gent que es troba al nocturn s'ha de repartir les hores en qüestions ben diverses. Això, que sembla un avantatge per sobre dels qui cursen diürn, per mi és l'igualació de condicions necessària, entre uns i altres. És clar, d'exemples n'hi ha cabassos, i de gent que ho aprofita (o més ben dit ho desaprofita) n'hi ha, també.

Per descomptat que ara miro enrere i me'n ric una mica de les vicissituds de cursar les matèries del batxillerat. Però com he dit, les condicions no són sempre favorables, i cal tenir en compte que van canviant amb el pas del temps. Que no som persones homogènies, però no per caràcter d'humà (tu has nascut ric i jo pobre, o similars), sinó per qüestions conjunturals. I per tant, sí que és necessari fer un esforç estructural quan les condicions ho requereixen.

Si després de la primera setmana fent el curs de grau mig, no hagués existit la possibilitat de cursar el batxillerat nocturn, segurament no l'hagués fet. O qui sap, renunciant a altres coses, comprometent-me o descomprometent-me d'altres coses, que m'han aportat tant o més que cursar el batxillerat.
Segur que no s'hagués enfonsat el món, però el que sí que és cert és que hagués estat més feixuc arribar una mica més enllà, no quedar-me encapsulada en uns condicionants, donar-me la oportunitat d'avançar.

Així que, ja no em poso em temes Bolonyils, i la incapacitat de conciliar les vides reals amb les vides que volem fitar. Estem parlant, com deia, dels dos darrers anys d'una educació secundària ben bàsica. Dels dos anys que si curses, et fan d'accés a molts llocs, i si no, et quedes on estàs.

Mantenir les ambicions dels qui se les poden permetre està molt bé, però també s'ha de poder vetllar pels somnis dels qui no ho tenen tan fàcil.

Aquesta cançó del Manolo, segons com, em fa pensar que totes les coses que hem fet han hagut d'estar ben fetes, o si més no, quelcom de bo n'hem hagut de treure.
L'experiència és un grau, que diuen.

7 comentaris:

sònia ha dit...

Jo no vaig cursar el batxillerat nocturn però la noticia em va semblar igualment deplorable, sobretot per que fa pensar que cada vegada més es tendeix a dificultar per tots els mitjans que aquells a qui la situació (sobretot econòmica) no acompanya puguin estudiar, com si l'interès fos que només ho poguessin fer aquells qui d'una manera o altre s'ho poden permetre! Molt trist tot plegat...

Suposo que per això m'he sentit molt identificada amb el que descrius, potser des d'un punt de vista més universitari i posant-me (jo si) en temes bolonyils.
Des que vaig començar la carrera que intento (i dic intento pq no sempre me n'he ensortit) compaginar els estudis amb la feina. Durant els meus primers anys la tasca era força portable però darrerament, i des de l'entrada en funcionament de les metodologies del pla bolonya, fer-ho és tota una aventura de xerrades amb professors, incomprensions i indignació... fins al punt de negar-te la possibilitat de fer un examen parcial si no has assistit a un mínim de classes o de "facilitar-te" l'aprovat donant-te 3 punts per assistència....molt fàcil aprovar per als qui poden assistir, clar!
Probablement un dels "problemes" afegits a tot això és que més enllà de dedicar la vida a la feina i als estudis, he prioritzat participar de la societat, implicar-me en l'entorn i treballar per allò que he cregut convenient i necessari... tenint molt present allò tan nostre del aprendre fent!;)

Però de que serveix ser un magnífic professional format durant anys dins d'una aula a base de classes magistrals, teories estranyes i treballs en grup... si després et trobes amb el món laboral i no saps ni per on començar?
I surts de la facultat i no et contracten enlloc perquè no tens experiència laboral....quina paradoxa oi? Si és gairebé un suïcidi treballar i estudiar alhora!

Però saps.... fent balanç, tinc la certesa que tot allò que un dia vaig decidir passar per davant m'ha fet créixer i molt com a persona d'una manera que (ho saps molt bé!) no s'ensenya a les facultats!
I això, la veritat, no ho canvio per haver-me tret la carrera en 5 anys!!

sònia ha dit...

ups... vaya rollaco de comentari...
Em sap greu!

e. ha dit...

ei! de rollazo res! tant de bo els comentaris aportéssin tantes coses, sempre!

sí, estic d'acord amb tu que el que he perdut d'una banda (el temps), ho he guanyat per l'altra (l'experiència) laboralment. i després de tot, la jugada no ha estat tan errònia.
i indiscutiblement, l'experiència en l'àmbit associatiu que en la meva humil opinió, no es pot comparar amb la reglada.

de temes bolonyils ara m'hi trobo més i més. només dir-te que hi ha una assignatura on la nota de l'examen compta 2 punts de la nota final (hu altre, pràctiques, docències...). poc compatible, sí.

L. ha dit...

És bastant espectacular el que està passant. Que tregui el nocturn un partit (PSC) que es diu d'esquerres, no t'ho perdis! doncs si fos de dretes... però no us preocupeu que això no li passarà factura al partit! Heu vist el ressò que ha tingut?? Els mitjans de comunicació ho han dit així, amb la boca petita i la reacció s'ha limitat a la indignació individual de les persones que ho hem sentit, però no ha tingut més repercusió!
És tan fort que no sé ni què més dir!!
Representa que un govern d'esquerres ha de voler la igualtat d'oportunitats per totes les persones. Ha d'oferir aquesta opció! Si després tu no et vols formar ni anar a la universitat, o passes de fer l'esforç, pos vale, cap problema, per això no tothom té la mateixa formació, però l'opció, l'ha de tenir tothom igual!
I treure el nocturn és crear una desigualtat d'oportunitats!
És fort, eh!

Gemma ha dit...

Certament, és una notícia molt trista :(
Demà faran pública la llista dels instituts sentenciats a perdre el batxillerat nocturn...
El que trobo més fort és l'excusa que donen: l'alt índex d'absentisme que hi ha al batxillerat nocturn. No seria més fàcil intentar arreglar això que carregar-s'ho tot pel dret? Jo crec que més aviat és una qüestió de peles... Resulta que el departament d'educació no té ni un duro i ha de retallar gastos com sigui!
e., al meu institut (amb batxillerat diürn) també fem aquesta "trampa legal" de guardar les notes d'un any per l'altre, així molt alumnes acaben traient-se el batxillerat en 3 anys, que d'una altra forma no podrien. El meu centre està situat en un barri difícil (quin eufemisme!) i els alumnes necessiten tota l'ajuda de part nostra per poder tirar endavant els estudis i la feina...
La millor recompensa ve quan et trobes a un ex-alumne que ha aconseguit acabar una carrera o un CFGS! Això no té preu :)

e. ha dit...

Cert L., el que m'empipa més és com s'ha passat per alt als mitjans aquesta notícia. És una mica allò de "que no aixequi gaire polseguera, i acabem-ho ràpid".

Segurament el rovell d'ou és el tema de les peles i d'on retallem i d'on no, com bé dius Gemma. Ja m'explicaran si això del batxillerat per internet (que em fa una mica de riure, la veritat) no genera costos de manteniment si es vol que sigui eficient.
I jo em pregunto: uns possibles alumnes que opten per fer el batxillerat nocturn per compaginar les seves vides, o bé pel raonament de l'absentisme dels alumnes del nocturn... s'enxufaran a l'ordinador a fer 2 anys de docència, com qui fa un master de la uoc? (estarem d'acord que són perfils diferents...).

De veres que amb aquestes solucions, no cal que arribin més problemes, que ja en generem nosaltres mateixos.

e. ha dit...

Per cert, que jo també faré una visita al meu antic cap d'estudis, el dia que acabi la ditxosa carrera ;)